Hade en intressant diskussion med en ur kökspersonalen igår.Jag är förundrad hur etablerad den djurförtryckande normen är hos personalen på Mellansel Folkhögskola. Har fått höra att djur inom Norrmejeriers mjölkindustri ”har det bra”. Och när jag sedan kommit fakta och förklarat att det inte går att mäta djurens välmående relativt eller utifrån en människas perspektiv utan endast efter studier på huruvida djuren har möjlighet att leva ut sina naturliga behov så har jag fått svaret att ”jag respekterar din åsikt men du måste respektera min”. Då har jag förklarat att det inte är min åsikt utan fakta om djurens situation. Då har jag fått höra den något patetiska frasen ”jag respekterar din fakta”. Jag har känt ett liten strimma hopp att få vegansk mat genom att motbevisa husmors tes att det skulle vara ”väldigt svårt” att laga en vegansk kost genom fakta från ”vegansk näringslära på vetenskaplig grund – Björn Petterson” men efter gårdagens incident så inser jag att det är den moralbefriade synen på icke-mänskliga djur som sätter käppar i hjulen. Jag anmärkte på påskfjädrarna som utsmyckar matsalen med fakta om den plågsamma process som dessa djur måste genomlida när fjädrarna rycks av dem. Fick då svaret att de hade haft fjädrarna så länge så.. ja det var tradition helt enkelt. 


Tradition..... måste det vara det sjukaste argumentet. Kan vi bara eliminera tradition som argument för förtryck. Tradition är: vana, trygghet, svaghet,
likgiltighet... Jag tror människor måste ta till sig begreppet ”tradition” på ett nytt sätt. Det är något vi själva aktivt ska välja och ständigt ha en medvetenhet kring begreppets problematik för att kunna skapa sunda traditioner. Traditioner och normer hänger ihop, tradition handlar delvis om att lyfta upp det gamla hederliga. Bevara gamla tankesätt som då begränsar oss i form av de normer de förstärker. Det enda partiet som har ”tradition” i sin slogan är Sverigedemokraterna, ett samband...?


Var var jag? Jo då sa jag att ha dessa fjädrar sänder ut signaler som sprider en positiv bild av konsumtionen av påskfjädrar. Fick då till svar att det är samma sak som att jag har en dunjacka och skinjacka även om de är köpta på second hand. Argumenterade då emot lite luddigt i stridens hetta. Men i efterhand har jag kunnat komma underfund med mina tankar.
Att köpa djurprodukter på Second Hand är sjukt onö
digt när det finns veganska alternativ eftersom en då går runt och är en skyltdocka för djurförtryck så det kommer jag aldrig mer göra. Men att köpa en ny jacka efter att en har blivit vegan eller fått vetskap om processen krockar med miljöaspekter och eventuella ekonomiska förutsättningar. Där har en kommit till en återvändsgränd. Fjädrarna kan en slänga men en jacka eller skor är något en har behov av och hamnar därför i en annan ”kategori”.

Jag har länge praktiserat dumpstring av animaliska produkter ur ren miljöaspekt men samtidigt tänkt att om jag dumpstrar kött så ska jag inte sprida det till andra för att inte spä på bilden av att djur ska utnyttjas. Nu börjar jag bli så äcklad av kött så det inte är något större problem att låta bli det men mejeriprodukter är fortfarande ett dilemma. Denna länk har en poäng. Att även om ingen ser att jag äter ost från en papperskorg så föder jag idén hos mig själv; att djur är mat och inte ett liv med värde.Skulle jag äta bröstmjölk brutalt tagen från en kvinna i slaveri? Nej, för det skulle känna så moraliskt fel. Jag är inne i en process i denna fråga.'

Men husmor ska få sig lite mothugg  angående då där (jävla ) påskfjädrarna.

Glad påsk btw..


Här är en bild på helvegetariskt smågodis att fylla påskägget med!

.

2 kommentarer

Isa

17 Apr 2014 23:25

Vet inte om du redan visste det men de slaktar inte mjölkkor och de mjölkar inte slaktkor. Det är helt olika sorters kossor och mjölkkorna måste mjölkas annars mår de inte bra...
Sedan avger alla kossor metangas (vilket lutar år en miljödiskussion) men moraliskt ser jag inget större fel i att äta/dricka mejeriprodukter. Slaktkorna dödas, mjölkkorna blir bara mjölkade (vilket de i vilket fall som helst måste)
Måste bara säga att resten av inlägget var bra skrivet!
Kram <3

Serny

17 Apr 2014 23:49

http://www.svensktkott.se/om-kott/uppfodning/not/

Du har fel i detta. 65% av allt nötkött i Sverige kommer från djur från mjölkindustrin.


För att inte tala om de bedrövliga förhållanden som de flesta djur i industrin utsätts för och som strider mot deras naturliga beteende.

Samt en moralisk aspekt att djuren ska få leva för sin egen skull och inte födas upp för att ofrivilligt "ge" av sin, mjölk, ägg, kropp till människor som inte ens har något näringsbehov av det.

Är det inte så också att vi har avlat fram kossornas behov av att bli mjölkade. Jag tänker ju att vilda kor inte behöver bli mjölkade av människor?

Kommentera

Publiceras ej