Såg ett seminarium från bokmässan på svt idag. Elsa Billgren och UnderbaraClara som pratade om mode och vintagekläder. Intressant att höra att kläder sydda på tex 50-talet var sydda för kroppens figur på ett helt annat sätt än idag. Idag så är det liksom två tygbitar som sys ihop som vi människor i konsumtionssamhället sedan ska försöka passa in i. Vi ska passa in i kläderna istället för att kläderna ska passa oss... rätt sjukt. rätt sjukt är också att kvalitén på de flesta kläder som tillverkas idag har så dålig kvalité så de inte kommer kunna vara vintagekläder om 40 år så det är nu vi kommer kunna handla vintage-kläder från 50/60/70-tal. De pratade också om att vi behöver ta oss tid om vi ska hinna shoppa på ett bra sätt. Ta sig tiden att rota/leta/prova sig fram till det en gillar istället för att bara ta emot det som de stora kedjorna trycker upp i ansiktet på oss. Vilken stil vi väljer på våra kläder säger något om oss själva och det vore att föredra om det sa mer än om vi är rika eller fattiga, män eller kvinnor utan mer vilka vi är och vill vara. Vår personlighet, våra intressen, våra drömmar, våra estetiska uttryck :) Fick lite inspiration att lägga ner lite tid på att hitta en stil som jag trivs med, känner mig fortfarande väldigt sökande på den fronten. En ny peruk, nya skor, nytt smink. Hitta några outfits som funkar typ. Här som tur e bra vänner med bra smak som kan hjälpa mig ;)

jag, malin och eleonora
malin ha väldigt tilltalande stil enligt mig och jag ska se till att kräma ut hen lite tips hur jag kan närma mig hens skönhet <3
 


en stil jag gillar med kottar, turban, flipflops, lite afrikanska armband etc.



Dagens låt: en rå hip-hop-låt av MJB Don´t walk away fom me...
 

1 kommentarer

Elisabet :)

21 Oct 2013 08:26

Kul att läsa dina tankar, som vanligt! Lustigt nog bloggade jag om samma program för inte så länge sedan. Med tankar om att mode även handlar om människosyn... Det gäller ju kläderna i sig, men även tillverkning och handel... http://morochdotters.blogg.se/2013/october/modigt-mode.html

Kommentera

Publiceras ej