Har nu landat i Stockholm, känns som att jag har landat i mitt gamla liv och mellansel känns väldigt långt bort, ombytta roller helt enkelt. Kom hem i lördagskväll, bussen var en timme försenad med första chauförren och kom ändå fram tio minuter tidigt när vi hade bytt chaufför... (fortkörning? :S). 

Har funderat fram och tillbaka hur jag ska finansiera mina Sl-resor i stockholm, så fruktansvärt dyrt men samtidigt jobbigt att planka. Är dock för planka.nu's verksamhet, de gör ett bra jobb i kampen för allas rätt att röra sig i sin egen stad inte bara de rikas rätt. Jag valde att vandra till kyrkan för att skjuta upp det beslutet.

Åkte till Josefins 18årsfest. Järngänget återförenade (se bild)! Järngänget är ett av mina gäng som officiellt bildades den 4e novmber 2011 då jag konstaterade att jag jossan och therese verkligen var ett järngäng, och sen dess har vi hängt och haft kul. Tänk att i och med att en sätter ord på en stämning i detta fallet stämningen mellan oss tre så kan det skapas en oerhört stark gemenskap. Det finns kraft i språket! 
 


Och abropå språk så märkar jag nu hur sjukt mycket jag har saknat den glädje i språket som jag har fått uppleva under södra-tiden. Nu främst genom måns eftersom jag bor hos hen och louise i veckan. Att som när måns sa, "här, ta något varmt och härligt" och gav mig en konstig halsduk, så kunde det var något att fnissa på länge. Och liksom allmänt att konversationer och kommentarer blir så mycket roligare när en använder kraftiga, gammeldagsa eller interna ord. det här har jag haft med mig från Af-tiden också när vi började säga "förlåt" istället för "va" etc. Något annat jag märker av i stockholm är queerheten, så fort jag kom hit så liksom landar jag i min trans-roll på ett mycket mer naturligt sätt än i mellansel, inte särskilt konstigt att det är eftersom människorna och sammanhangen i stockholm har format mig, men det är så skönt när folk vet vem en är och säger "hen" osv.

Jag och Måns tänkte igår på hur kul det skulle vara att ha förberett alla morgondagens morgonförberedelser redan kvällen innan. Vi packade ner allt så ryggsäcken var klar, hängde upp jackan och ställde fram skorna och sov med kläderna på. Så på morgonen så hade vi ställt alarma kl 05:55 och då gick vi upp tog mobilen, satte på oss skor jacka och ryggsäck, gick ut ur lägenheten, låste dörren och gick ut ur trapphuset. När vi precis var utomhus slog klockan 05:56. Sjukt najs flow, att slippa hålla på så mkt på morgonen, bara gå upp och ut till tuben. Vi tränade sen på Måns kapitalistiska (men enligt hen själv lite dans-queera) träningsställe "house of shape". Påminde mkt om sats. Jag fick leka att jag var kille och sedan träna, en fick följa med en kompis gratis en gång, jag betalade förstås inte. Först var det spinning och eftersom jag inte hade några skor var jag tvungen att avbruka då mina fötter nästan började blöde, men inget depp på det, jag han ha lite genussamtal med receptionisten som glatt skulle framföra till sin chef att det efterfrågades könsnetralt omklädningrum. Sedan Core-pass som gick bättre.

Har sedan varit i norrmalmskyrkan. En smart grej för att hinna träffa alla kompisar är att luncha så bestämde träff med hanna :) hen skrev att hen hade lite bråttom och skulle plugga så jag förväntade mig en stressig snabblunch på ca 20min. Men när hanna anlände så uppstod ett sug efter att skapa en "romantisk middag för två" så fram med duken och ljusen, blomman och glittret. Vinet (saften) dracks ur glassglas och panpizzan och pastaresten åts på findukat bord mitt i körrummet i kyrkkällaren. Och romantisk pianomusik fick ljuda i bakgrunden. Fina samtal med en fin individ om livet, skola, musik och feminism. Underbart och måltid pågick i två och en halv timmen, hihi. Så nu är det snart dags att åka hem haha. Lite mobbade bilder, men det var oerhört mysigt!

Jag älskar verkligen romantiska måltider. Började med att Anna G's familj fixade till oss lite smått och gott typ en kväll när jag var ledsen och skulle sova oss henne och det blev så emotionellt. Sedan hade jag och Måns i söndags en skräck-romantisk-halloween-middag med skräckmusik i bakgrunden. Samt att måns stod och lagade något läskigt i någon gammeldags kastrull och det blev ett moment. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej