Ja idag har jag efter ett långt uppehåll fått gå på tantgympa (gubbagympa om en skall vara genuskorrekt). Under sommaren är det gratis vilket höjer stämningen. Tantgympan har jag gått på i tre års tid sedan jag nyår 2010 bestämde mig för att börja träna. Här samlas ett gäng ur lokalbefolkningen i älvsjö varje kväll i veckan om en är riktigt fitt eller på måndagar om en är som jag: lite halvfitt. Främst är det medelålders damer, typ mammor till mina kompisar.
 
Det finns inga prestationskrav eller så men nog vill jag kämpa på när jag märker att de feta tanterna orkar köra hårdare än jag själv. Många karaktärer finns som pinn-tanten, ko-tanten, fitt-tanten, alla härliga individer som förgyller en tuff måndagkväll. Jag har varit väldigt dålig på att betala för mig men har alltid gjort det typ sista veckan på terminen, första året blev detta lite stelt mellan mig och värdarna men nu har det blivit något att skoja om.
 
Det är något vackert med gemenskap över åldersgränser. På tantgympan liksom försmalingen i kyrkan. Jag vet inte hur jag kommer klara mig utan tantgympan när jag flyttar, det har en stor plats i mitt hjärta. Om jag hade varit tillräckligt fitt så hade jag velat bli instruktör. Ni som läser detta borde verkligen ta chansen att hänga på i sommar i gröngräset och i solskenet (även om både jag och jesper fick allergiska reaktioner av de gröna stråna på marken). Det är inte som sats, nej, ingen kapitalism detta är sprunget ur det lokala intresset av att hjälpa folk att må bra till en rimlig peng byggd på ideela krafter, det är billigare än friskis. nästa gång är den 10e juli!  
ps. tack till erika som fixade stylingen på bloggen


P
 

Kommentera

Publiceras ej