Imorgon avlsutar jag den tre veckor långa "inspirationskurs för blivande kantorer" som jag deltagit med stipendium från brännkyra församling, alltså den som jag är född in i. Inte så dumt en då att födas in i en gemenskap men jo individen måste få välja själv, en skullle kunna göra ett mellanting med typ ett "välkomstregister" där alla som föds står med fast de inte är medlemmer. aja ett sidospår. Under denna kurs har jag fått lektioner i orgel, piano, sång, musikteori, gehör, liturgik, dirigering och kör.
 
Mött 20 andra individer i alla åldrar med olika bagage och ambitioner. Några är musiklärare i något annat ämne men vill bredda sig, några vill stenhårt bli organister, några vill testa på vad yrket kan innebära. Alla är olika på olika nivå och vissa skall imorn försöka ta orgelspelarbevis, då spelar en högmässa på prov och om en klarar det så får en vikariera i svenska kyrkan.

Jag har just som titeln på kursen lyder: blivit inspirerad! Kyrkomusiker är verkligen något jag vill bli. Musiken får genast en mening och min passion för den moderna musiken så som gospel och soul får möte den underbara orgelmusiken som finns i den kyrkliga traditionen. Ett yrke där en får förvalta traditioner och kyrkligt arv och samtidigt vara med och föra musiken framåt. Musiken i kyrkan är till för de människor som finns i dess krets och det är något jag vill vara med och skapa. Musiken gör kyrkan levande på så många sätt och att få jobba med en församling där möten hela tiden uppstår och där en får lära känna de musikaliskt och forma sina musikaliska idéer tillsammans med gud och församlingen. Musiken får vara en bro mellan människor och mellan människor och Gud. Att få skapa den bron är livsglädje. Orgel är också säkert det bredaste instrumentet genre-mässigt, det rymmer improvisation, gospel, koraler, konstmusik i stort.

Mina drömsammanhang skulle vara antingen en riktig gospel-kyrka där allting svänger och det prisas med full kraft. Eller i Vadstena i klostermiljön där allt är väldigt liturgiskt och meditativt. En helig miljö dit folk pilgrimsvandrar för att finna frid. Men troligen som livet oftar visar så blir det nog en kompromiss!
 
Hen som startade kyrkomusikerutbildningen på Ersta-Sköndal Högskola gav mig idag denna bok och berättade att S:ta Cecilia är kyrkomusikernas skyddshelgon och jag vill i så fall tjäna S:ta Cecilia!
 
 

2 kommentarer

Evabritt

03 Jul 2013 22:47

Grattis Serny!! Till att ha funnit en väg som kommer att hålla hela livet! Så kommer du också att inspirera de individer som du kommer i kontakt med. Massor av kramar, Evabritt

Evabritt

03 Jul 2013 22:49

Grattis Serny! Till att hittat en tillvaro där du vill verka och inspirera. Kramar, Evabritt

Kommentera

Publiceras ej