denna helg har varit helt fullspäckad med uppleverlser och intryck som skall få delas på bloggen.

I lördags åkte jag och mina f.d. sjöviks-klasskamrater therese och josefin (järngänget) upp till Sjöviks Kristendomskolas avslutning för att få mysig nostalig sommar känsla och rent praktiskt hämta hem mitt lillasyskon som gick sitt första år. Sjövik är ett läger som en åker på i fyra år och en sätts i en klass som följer varandra 2 veckor varje sommar. Som ett vanligt konfa-läger fast med en annan dimension av gemenskap. På sjövik har jag mött gud varje kväll på kvällsandakterna. Jag har satt ihop fotbollslag till turneringen med individer som inte kan spela och som har varit de lag med bäst laganda. Har utsatts för transfobi och nekats att sova med mina kompisar för att jag enligt ledarna tillhörde killhuset och den könsseparationen skulle behållas till varje pris. Men på sjövik har jag också fått prova på att vara mig själv helt och fullt omringade av vänner ute i dalarna långt bort från vardan. Så mycket transa på så en kort period - it's heaven! Det går inte att beskriva hur mycket det betyder för mig. 
Vi deltog i den alltid överdrivet långa gudstjänsten och fick se när 10 individer döptes i sjön under solens strålar och valde att följa jesus. Vackert! Det var då ett år sedan jag döptes i samma sjö, under mitt sista år. Att få påminnas och fira den dagen med dopförnyelse och gemenskap var mitt i prick. 

Sedan grillade vi med lite dylika draman och fick i oss en buffé av rätter. Jag hade med mig allt som therese inte gillade : haloumiost, avokado, sojakorv, damsugare. 
 
Mitt lillasyskon fyllde även år denna dag så på kvällen så hade jag och carro bakat en tårta, där min forna glädje i bakningen tillsammans med min estetiska sida fick skapa detta födoting. Huvudpersonen nekade dock tårtbiten tillträde till sin mun men med en gottegrisig familj så var den snabbt förtärd. 


Idag söndag så var det gudstjänst i Norrmalmskyrkan kl11 och jag tillsammans med familjen: ulrika, age och alva höll i samlingen. Med en vacker strålande sommarmorgon bjöd jesus in till gemenskap. Det blev oerhört fint, med ett lite annorlunda format då age och ulrika ledde det så personligt och verkligen visade att här framme stod två församlingsmedlemmar och delade med sig av sina frambollade tankar kring temat: efterföljelse. Det blev så nära och konkret med solosånger och egenskrivna dikter av vackra röster. Från första psalmen och genom hela gudstjänsten var det något starkt med församlingssången, en känsla som bäddade för mig att få landa och vara i psalmerna som bjöd in till de böner och texter som varvades emellan dem. Ulrika introducerade till församlingen att under att jag spelade meditativ musik få skriva ner på lappar en bön om efterföljese, som sedan fick lämnas fram i samband med ljuständningen. Dessa böner blev sedan en gemensam bön som lästes upp och det var många som delade med sig. Det var fantastisk att få känna att detta tema var något som berörde alla, ju fler röster som får höras i församlingen desto rikare blir gemenskapen. Jag hoppas att detta är början på något, att norrmalmskyrkans gemenskap skall få vara en plats där människor blir berörda på flera sätt. Tack för alla individer i Norrmalm, låt oss nå till de människor som har en längtan efter gemenskap. En av bönerna som berörde mig var ungefär - hjälp mig gud att följa dig då jag möter andra människor, så att de jag möter skall bli berörda av dig genom mig.
 
 

2 kommentarer

Emelie

07 Jul 2013 23:43

Snyft ny gråter jag! :') Mycket fint och bra och skojigt och berörande inlägg. Jag blir varm när jag läser! Sjövik låter så himla underbart och gudtjänsten i Norrmalm likaså. Jag håller med dig så mycket om att det ska vara en plats där vi tillsammans kan beröra och beröras <3

Förresten fyller våra lillasyskon år samma dag och är födda samma år ^^

Elisabet

08 Jul 2013 09:32

När det vi säger och gör är bottnat i oss själva, när det berör oss personligen - så berör det också andra! Tack för ett fint sommarmöte!

Kommentera

Publiceras ej