Sitter med softa "Dianne Reeves" som bakgrundsmusik och bara njuter av att sitta innanför trygga väggar när skyfallet tar sin fart utanför fönstret. 

Jag börjar känna hur fantastiskt det är att vara en del av transcommunityt. Altt började med det "könsneutrala omklädningsrummet" där flera transpersoner runt om landet skrev och berättade om sina jobbiga upplevelser om diskriminering i samband med idrottsundervisningen och hur de nu i samband med Södra Latins första omklädningsrum för transpersoner gav dem framtidshopp. Och visst finns det hopp i vår generation. Hela queer/hen-rörelsen är verkligen något som gynnar trans-minoriteten. Det vi transpersoner har gemensamt (generellt) är att vi själva vill få bestämma över vår(t) kön och könsidentitet. Inte vår familj, inte staten, inte våra vänner, inte samhället.... VI. När folk diskriminerar oss är det för att de tror sig ha sig rätten att bestämma vårt kön men det har de INTE! 

 


I samband med det könsneutrala omklädningsrummet har jag fått nå ut till olika hbtq-/transsammanhang runt om i Europa. Ett tyskt teveprogram, en nederländsk ungdomstidning, internationell radio. Men det som känns mest värdefullt är att få skriva till den transförening jag tillhör FPES (full personal expression sweden). Se föreningen här
Då når det ut till alla våra medlemmar i Sverige som jag då kanske kan få kontakt med ännu fler och se att, här är jag, jag kommer göra allt för transpersoner!

Nu när jag ska flytta till Mellansel utanför Örnsköldsvik så har jag fått kontakt med en trans-kvinna som jag ska möta upp. Det känns tryggt och fint att ha en sådan kontakt på förhand. Hon verkar ha haft det tufft i mötet med vården och trångsynta människor i örnsköldsvik men verkar, liksom jag, glad för att snart få sällskap. 

Men innan dess så ska jag åka till Singapore på "Baptist World Youth Alliance". Vi är 11 individer från Stockholm som skall åka dit på fredag. Mer bloggande om den resan kommer det att bli. Men det jag nu vill lyfta fram är att jag har fått kontakt med en trans-kvinna som bor i singapore och som har berättat lite om läget för transpersoner där. Hänvisat mig till deras enda hbt-vänliga kyrka, och det verkar som att vi ska ses över en fika där. Kommer göra ett arbete om min upplevelse av singapore ur ett kristet perspektiv och det kommer bli en hel del hbtq-perspektiv. Och hoppas ur hbt-perspektiv inte bara få möta fundamentalistiska kristna homofober utan också inspirerande människor som kämpar för rättigheter. Singapores vackra hbt-film!

bild från 2011 min första seriösa outfit
 

 

2 kommentarer

Antonia

10 Jul 2013 13:35

Herregud vad vacker du är! Förstår att det bitvis är tufft men låt inte folks ignorans stå i vägen för dina drömmar . Jag tror på dig! Många stora kramisar. /Antonia :)

Carro

09 Aug 2013 01:39

Så fin video, började verkligen gråta när jag såg den. <3

Kommentera

Publiceras ej